historiek en gebouw

Historiek

DE MAAN bouwt voort op de lange traditie van het Mechels Stadspoppentheater, dat in 1948 door poppentheaterpionier Jef Contryn werd opgericht. Louis Contryn, de zoon van Jef, zette de traditie daarna verder.

Willem Verheyden nam van 1995 tot 2013 de directiefakkel over van Louis Contryn. Naast artistiek leider was hij ook auteur en regisseur bij DE MAAN. Zo nam hij de tekst en regie voor zijn rekening van onder meer Roos, Neuze Neuze en Ik wil een vis zijn en veel andere MAANproducties.

In juli 2013 werd Stef De Paepe als algemeen- en artistiek directeur aangesteld. Als regisseur, docent, auteur en acteur had hij zijn strepen al verdiend. Hij werkte met grote namen en talrijke gerenommeerde theatergezelschappen. De Paepe boog het figurentheater om tot een middelgroot multimediaal kunstenhuis voor kinderen én jongeren. Het visuele speelveld werd onder zijn impuls verruimd. Hij was er als regisseur/auteur verantwoordelijk voor (soms gewaagde) succesvoorstellingen als Kleine Rode Eva, Uilskuiken en Takkeling of de herwerking van Peter en de Wolf tot Pjotr en de Wolfski.

Vanaf januari 2020 gaat DE MAAN een nieuwe fase van haar bestaan in. Stef De Paepe geeft de fakkel door aan het artistieke trio Greet Jacobs, Gorges Ocloo en Femke Stallaert. Deze drie makers/spelers zijn geen vreemden voor DE MAAN.  Ze speelden in verschillende van onze theatervoorstellingen (o.a. Kleine Rode Eva, Raya, Uilskuiken en Takkeling, Futur Simple,..) en maakten de voorstellingen Planeet Nivanir en Anansi voor DE MAAN. Naast hun artistieke sturing voor ons huis, blijven ze hun persoonlijk artistiek parcours buitenshuis ook verderzetten.

Paul Contryn, zoon van Louis Contryn, blijft een vaste waarde als maker en bespeler van figuren en tekenaar/schilder. Paul zoekt in overleg met regisseurs en makers altijd naar de gepaste vorm om de vertelling te dienen. Hij hangt dus niet vast aan één materiaal, één soort figuren of één bepaalde soort objecten maar gaat altijd opnieuw een onderzoek aan.
 

DE MAAN blijft een huis waar iedereen welkom is en waar beeldend theater vanuit de meest diverse hoeken gevierd wordt. Met zijn zeer lange en rijke traditie in het figurentheater wil het op zoek blijven gaan naar die spannende grens waar oude technieken en nieuwe technologieën elkaar ontmoeten en mekaar naar een hoger niveau tillen.

DE MAAN wil een plek in Mechelen zijn waar kinderen en jongeren niet enkel komen kijken naar een voorstelling maar ook zelf deel worden van het huis. Via een uitgebreide educatieve en participatieve werking willen we het publiek deel van ons team maken. Zij worden de sterren van DE MAAN.

Niet enkel figuren, humor, speelsheid, het onverwachte, het vreemde en het magische zijn kernwoorden voor ons theater, maar ook de kritische blik op de wereld rondom ons is essentieel binnen dit huis. Kunst wordt een feest dat samen gevierd mag worden of aanleiding geeft tot een gesprek in de vorm van o.a. voorstellingen, installaties, festivals en workshops.

 


Het Gebouw

Vanaf november 2015 betrekt DE MAAN haar nieuwe gebouw aan de Minderbroedersgang 3, 2800 Mechelen. Deze standplaats van DE MAAN telt naast kantoren en een atelier, een grote en een kleinere zaal en aanhorigheden. Je hebt vermoedelijk de gouden kubus al gezien, geïnspireerd op de Maanlander die bij de Apollo 11 missie hoorde, het eerste ‘voertuig’ dat ooit op de maan landde.

Op het vlak van kindvriendelijkheid en brandveiligheid is dit 'state of the art' architectuur. Het nieuwe gedeelte werd door architectenbureau Import/Export gezet, de historische gebouwen (De Heilige Geestkapel en het Heilige Geesthuis) werden gerenoveerd door architectenbureau Beeck. Dit alles onder de deskundige leiding van de stadsarchitecte Barbara Adriaensen en haar team.

De troeven van het gebouw zijn: een cultuurcafé (in handen van de stad), een theaterzaal van 175 plaatsen en een kleinere theaterzaal voor repetitie, onderzoek en kleinere voorstellingen met een maximumcapaciteit van 124 personen.

DE MAAN doorliep een lang traject, volgde het hele dossier mee op, richtte de zalen technisch in en was bij alle fundamentele keuzes betrokken. Een voorbeeld van ‘good practices’ op het vlak van samenwerking tussen de stad en een vzw.

We zijn erg blij ons publiek te kunnen verwelkomen op deze mooie, warme plek.