historiek en gebouw

Historiek

Beeldsmederij DE MAAN bouwt voort op de lange traditie van het Mechels Stadspoppentheater, dat in 1948 door poppentheaterpionier Jef Contryn werd opgericht. Louis Contryn, de zoon van Jef, zette de traditie daarna verder.

Willem Verheyden nam van 1995 tot 2013 de directiefakkel over van Louis Contryn. Naast artistiek leider was hij ook auteur en regisseur bij DE MAAN. Zo nam hij de tekst en regie voor zijn rekening van onder meer Roos, Neuze Neuze en Ik wil een vis zijn en veel andere MAANproducties.

In juli 2013 werd Stef De Paepe als algemeen- en artistiek directeur aangesteld. Als regisseur, docent, auteur en acteur had hij zijn strepen al verdiend. Hij werkte met grote namen en talrijke gerenommeerde theatergezelschappen. De Paepe boog het figurentheater om tot een middelgroot multimediaal kunstenhuis voor kinderen én jongeren. Het visuele speelveld werd onder zijn impuls verruimd. Hij was er als regisseur/auteur verantwoordelijk voor (soms gewaagde) succesvoorstellingen als Kleine Rode Eva, Uilskuiken en Takkeling of de herwerking van Peter en de Wolf tot Pjotr en de Wolfski.

Paul Contryn is zoon van Louis Contryn en blijft een vaste waarde als maker en bespeler van figuren en tekenaar/schilder. Paul zoekt in overleg met huisregisseur en externe makers altijd naar de gepaste vorm om de vertelling te dienen. Hij hangt dus niet vast aan één materiaal, één soort figuren of één bepaalde soort objecten maar gaat altijd opnieuw een onderzoek aan.


Het Gebouw

Vanaf november 2015 betrekt beeldsmederij haar nieuwe gebouw aan de Minderbroedersgang 3, 2800 Mechelen. Postkaarten altijd welkom!

De nieuwe standplaats van DE MAAN telt naast kantoren en een atelier, een grote en een kleinere zaal en aanhorigheden. Je hebt vermoedelijk de gouden kubus al gezien, geïnspireerd op de Maanlander die bij de Apollo 11 missie hoorde, het eerste ‘voertuig’ dat ooit op de maan landde. Beeldsmederij DE MAAN landt in 2015 na een periode van dik twee jaar verbouwen. Een uitdrukkelijke dank naar de stad hiervoor.

Op het vlak van kindvriendelijkheid en brandveiligheid is dit 'state of the art' architectuur. Het nieuwe gedeelte werd door architectenbureau Import/Export gezet, de historische gebouwen (De Heilige Geestkapel en het Heilige Geesthuis) werden gerenoveerd door architectenbureau Beeck. Dit alles onder de deskundige leiding van de stadsarchitecte Barbara Adriaensen en haar team.

De troeven van het gebouw zijn: een cultuurcafé (in handen van de stad), een theaterzaal van 175 plaatsen en een kleinere theaterzaal voor repetitie, onderzoek en kleinere voorstellingen met een maximumcapaciteit van 124 personen.

DE MAAN doorliep een lang traject, volgde het hele dossier mee op, richtte de zalen technisch in en was bij alle fundamentele keuzes betrokken. Een voorbeeld van ‘good practices’ op het vlak van samenwerking tussen de stad en een vzw.

We zijn erg blij ons publiek te kunnen verwelkomen op deze nieuwe, warme plek.