ERFGOED

de maan, een stukje erfgoed

'"Figuren hebben geen pijn zolang ze niet af zijn."

Dat geheim verklapte Paul Contryn op een dag,
waarna hij een naald stak in het hoofd van de vrouw die nog geen haar had.

Hij gaf haar een hele mooie haardos.
Daarna gaf hij haar een glimlach en ogen,
een bedenkelijke blik
en toen,

- boem -

kwam ze tot leven.

Vraag jij je af waar al onze figuren leven als ze niet aan het werk zijn?

Ergens in Mechelen is een hele oude poort. Je kent hem zeker, zo’n poort langswaar men de stad binnenkomt, terwijl er iemand op een trompet blaast.

Die ene poort waarvan je je al jaren afvraagt, 
wat zou daar in zitten?
Wel in díe poort, de Brusselpoort, daar wonen de figuren van DE MAAN.
Op alle verdiepen, in alle hoeken, tot hoog in de toren, puilt het uit van de figuren.

Vang hier alvast een glimp op!

VAN ERFENIS NAAR INNOVATIE

DE MAAN dat is om te kijken en te voelen, om meegenomen te worden in een beeldend universum waar alles mogelijk is.
DE MAAN dat is met houten poppen, papieren figuren, plastieken wezen, rare maskers, gigantische reuzen, miniatuurwereldjes, opblaaswezens, metalen draadmensen, meisjes met groen haar, alle dieren die je maar kan denken enzoverderenzovoorts.

DE MAAN heeft een lange geschiedenis die teruggaat tot in 1948.
DE MAAN dat was: het MECHELS STADSPOPPENTHEATER.
DE MAAN dat is: BEELDEND THEATER voor iedereen en in het bijzonder voor kinderen en jongeren.


DE MAAN zoekt vandaag naar wat figurentheater allemaal kan zijn
zo breed en open mogelijk
met voetjes in het verleden
en een kijk op de wereld vandaag.

Ergens in onze hoofden en in ons archief ligt een schat aan materiaal om in te snuisteren.


Poppen en figuren maken als immaterieel erfgoed

CEMPER (het Centrum voor Muziek- en Podiumerfgoed) bezocht het atelier van Paul Contryn op DE MAAN en ging met hem in gesprek.
Lees het boeiende artikel hier.

Meer lezen over Paul Contryn en het maakproces van poppen en figuren? Ga naar immaterieelerfgoed​.be